Waarom JR Yachts

Hoge kwaliteit
Grootste bereik per lading
High tech ontwerp

De achtergrond

Bij JR Yachts zijn we trots op elke boot die wij bouwen. Elke boot krijgt de volledige aandacht om aan onze hoge kwaliteitseisen te voldoen. Tijdens het ontwerp en de bouw worden geen compromissen gesloten; alleen de allerbeste componenten en materialen worden gebruikt bij de realisatie van onze boten.

JR Yachts is in 2016 opgericht door Jaap de Jonge. Jaap heeft een achtergrond als hydrodynamisch engineer met een carrière in design, engineering en operations bij Royal Huisman en Damen Shipyards. Hij had een uniek idee voor het bouwen van elektrische boten. Terwijl veel motorboot bouwers hun diesel V-rompen ombouwden met een elektromoter, koos Jaap voor een compleet nieuw type romp om de kracht van het elektrisch varen te optimaliseren, met een onderwaterschip specifiek ontworpen voor elektrische efficiëntie in plaats van een conventionele E-conversie.

team jr yachts

Varen in stilte - next level

JR Yachts gaat voor absolute stilte en streeft ernaar slechts het geluid van de golfslag tegen de romp te horen bij het kruisen met 10 knopen. Tijdens de ontwikkeling is daarom veel aandacht besteedt aan het selecteren van de beste componenten die stilte, kracht en duurzaamheid combineren, naast isolatie van pompen, motoren en propellers.

Reflectie

Onze productie technieken

We creëren onze boten door middel van vacuüm infusie. Het grote voordeel van vacuüm infusie is dat er niet meer materiaal gebruikt wordt dan nodig. Veel fabrikanten spuiten hun boten tegenwoordig op. Hierbij wordt een dikke polyester glasvezel mix op de mal gespoten met een spraygun. Op deze manier komen er gegarandeerd plekken in de boot die dikker of dunner worden dan vooraf bedoeld. Voor het opspuiten van de boot moet daarnaast relatief meer polyester worden gebruikt, een hars die niet bijdraagt aan constructieve sterkte en dus alleen voor extra gewicht zorgt. Daarnaast is er met deze productietechniek veel risico op ingesloten luchtbellen die kunnen uitzetten wanneer de boot opwarmt in de zon, welke de finish op de boot kunnen verpesten. Bovendien is de boot erg vatbaar voor osmose. 

Voor onze boten berekenen we de hoeveelheid glasvezel die nodig is om de gewenste stijfheid en sterkte van de romp te realiseren. We maken gebruik van geweven glasvezelmatten die de krachten op de romp optimaal verdelen. Deze matten leggen we droog in de mal en dekken we af met een luchtdichte folie. Onder het folie trekken we een vacuüm, waarna we gecontroleerd hars kunnen injecteren terwijl we het vacuüm behouden. Dit resulteert in een gelijke verdeling van de hars door de glasmatten met nagenoeg geen luchtbellen. Deze manier van produceren zorgt ervoor dat we een uitzonderlijk sterk en licht product maken. We gebruiken epoxy of vinylester hars voor de binding van de glasvezelstructuur. Deze harsen hebben het grote voordeel dat ze sterker zijn dan polyester en een laag risico op osmose hebben doordat ze beter bestand zijn tegen de continue blootstelling aan het water.

Heb je vragen of wil je meer informatie over JR Yachts?